Debut på en brittisk ö

Kate Rhodes
Dödens vik
Övers: Katarina Falk
(Printz)

Det var väl Agatha Christie som ”uppfann” ö-deckaren med ”Och så var de bara en”. Fortfarande kanske den bästa i sin genre men efterföljarna är nu ganska många.

En som sällar sig till skaran är författaren Kate Rhodes med boken ”Dödens vik”. Jag älskar ju den här subgenren av deckare och gärna från karga brittiska öar. Och den här boken gör mig inte besviken även om den kanske inte lyfter till astronomiska höjder.

Den kantstötte kriminalaren Ben Kitto har lämnat sin tjänst på Londonpolisen efter en tragisk händelse och återvänt till sin barndoms ö Bryher. En liten ö i ögruppen Scilly Islands, utanför Cornwalls dramatiska kust.

Men givetvis får han inte den återhämtning han längtar efter. En ung kvinna försvinner och hittas snart mördad. Motvilligt åtar han sig fallet att försöka sätta fast mördaren. Det blir en klassisk katt- och råttalek med öns innevånare. Alla är misstänkta och alla kan vara nästa offer. Dessutom hotas ön av yttre krafter som rubbar balansen på ön.

Jag gillar karaktärerna och miljön och det är inget större fel på intrigen heller. Överraskande vändningar och komplicerade relationer. Men jag har några invändningar trots allt.

Det är lite många kvinnliga bifigurer som svärmar kring den bedagade men charmige kommissarien. De heter Sussie, Zoe, Nina, Rose, Jenna och liknade namn och för mig blir det i alla fall förvirrande. Vem är vem och en del av dem undrar varför de är med överhuvudtaget.

Här ska det givetvis tittas djupt i ögonen över vinglasen och krypas ner under täcket i snålblåsten. Och det kan väl vara okej. Lite karaktärsbyggande. Men författaren skriver om samma kvinna att hon är ”vacker”, ”så vacker” och ”så fantastiskt vacker”. Och hennes ”slanka kropp” och ”chokladbruna hår” och ”djupa ögon” gör honom alldeles till sig i trasorna.

Gäsp. Jag blir uttråkad. Nästan så jag undrar om det är en man som skrivit boken. Men, nej, det är en kvinna. Ja, ja det går ju att snabbspola. Men lite mer driv i handlingen hade inte skadad.

Trots lite gnäll tycker jag det är en utmärkt ö-deckare och jag kommer följa serien i fortsättningen. Kul tidsfördriv helt enkelt. Och ibland är det gott nog.

Samuel Karlssonåterkommande recensent på Deckarlogg och även deckarförfattare, bl a upphovsman till polisserien om och på Mörkö, just precis en serie  ö-deckare, vars sjätte och senaste titel  är  ”Kidnappad”. Han lyssnar gärna på ljudböcker och driver Facebook-sidan ”Vi som älskar ljudböcker”. Gå in där för lyssningstips på såväl deckare som annat. Instagramkonto: samuel_författare

Lämna en kommentar

En WordPress.com-webbplats.

Upp ↑