Spännings-, deckar- och krimiårsbästa år 2022. Forts…
Mjukast på svenska

Kristina Appelqvist inledde en ny kombinerad landsbygds- och Stockholmsdeckarserie med ”Klänning för korta kvinnor” (Piratförlaget) och Marie H Lundh inledde sin Norrlandsserie med en åklagarroman som knappt ens var en krimi men ändå är det, ”Sarahs lag” (Polaris). Sofia Rutbäck Erikssons (& Mattias Boströms) ”De vackraste mord hon känner” (Lind & Co), uppföljare till fjolårets Arvidsträsk- och ljuddeckarkalender ”Mordnatt råder, tyst det är i husen”, och Katarina Bivalds mjukkokta Christie-deckare i en liten engelsk by, ”Morden i Great Diddling” (Forum), är också mjuka men nästan tuffa, i jämförelse.
Nystart

Frida Skybäck, som gick från feelgood till thriller, har med ”Svartfågel” skrivit sin första polisroman. Också Anna Fredriksson har med ”Minnesförlusten” (Forum) övergått från feelgood till krimi. Cecilia Sahlström fortsätter att skriva polisromaner men byter miljö från Lund till Malmö i ”Irrvägar” (Saga Egmont). Kamilla Oresvärd inleder en ny Göteborgsserie med ”Cirkusprinsessan” (Norstedts), väl snarast en kvinnlig gangsterroman. Caroline Grimwalker startar ett slags rättskaffens gangster- eller Tricksterserie med ”Rekryteringen” (Nona). Efter att haft skoj på Österlen har Anders de la Motte med ”bortbytaren” (Forum) inlett en ny polisserie i Malmö, mitt emellan realism och humor fast på ett annat sätt.
Återstart

Med ”Gökungen” (Forum) återkommer Camilla Läckberg till Fjällbacka.
Svenska dagboksdeckare
Både Jan Guillous ”Den som dödade helvetets änglar” (Piratförlaget) och Kjell Erikssons ”Under ytan” (Polaris) kan beskrivas som att Lars Norén alternativt Ulf Lundell skriver krimi.
Svenskt, historiskt och kriminellt

Både David Nessle och Peter K Andersson skriver noir, pastisch och historiskt i ”Herr Nyman och kröningsstenen” (Kartago) respektive ”Rum med dolda fönster (Lind & Co). År och undergenrer: Stockholm 1920 á la Stieg Trenter och Malmö år 1950 á la Raymond Chandler / Åke Holmberg (Ture Sventon). Medan Sofie Bjarup i ”Skymningsvarelser” (Lind & Co) – minst lika bra som debuten! – än en gång skildrar de två homosexuella journalisterna i de bägge London, ett fattigt och ett rikt. Året är 1889.
Landskapsdeckare (1)

Också i år har det skrivits och getts ut Norrlandsnoir och annan krimi med miljöer från långt och längst upp i Sverige. Som redan nämnda ”Byvägen” (Lava) av Maria Ark & Olof Elgsand, ”De vackraste mord hon känner”av Sofia Rutbäck-Eriksson / Mattias Boström och ”Skred” av Sara Strömberg, liksom ”Kallmyren” (Piratförlaget) av Liza Marklund, ”Syndabarn” (Bazar) av Ulrika Rolfsdotter, ”Än brinner lågan” och ”Än porlar mörka vatten” (Bokfabriken) av Susanne Fellbrink samt ”Nära gränsen” (Storytel) av Daniel Åberg med flera.
Landskapsdeckare (2)

Fast årets deckarlandskap är – Skåne! Från att Skåne för bara några år sen varit ett nästan ödsligt deckarlandskap placerar nu allt fler deckarförfattare sina kriminalintriger i skånska miljöer – från norr till söder, från väst till öst. Mina fem skånska favoriter från i år (utan inbördes ordning): Anders de la Mottes redan nämnda ”bortbytaren”, Johanna Ginstmarks polisroman ”Tät dimma” (Polaris) med Ystad/Österlen som miljöer, Olle Lönnaeus elitsoldatveteranthriller ”Vakthundarna” (Bokfabriken) med miljöer från Österlen/Malmö, Frida Skybäcks ”Svartfågel” (Polaris) om trakten kring Vombsjön och Linda Ståhls ”Elden ska falna” med en ickebinär kriminalchef i Vellinge/Höllviken.
Mer skånskt

Kalle Löfqvists lundadeckare – därtill årets roligaste svenska deckare – ”En djupfryst man i gula byxor” (Word Audio), flera gånger nämnda Anders de la Mottes / Måns Nilssons ”Ett fynd att dö för” är också rätt fyndig, Tomas Akenine-Möllers och André Möllers ”Gamla Kirurgen” (Lava), Peter K Anderssons ”Rum med dolda fönster”, Cecilia Sahlströms ”Irrvägar”, Elisabeth Anderssons polisroman ”Vänner in i döden” (Bokfabriken) med ett lik på Stenshuvud…
Årets deckarformat
Utan tvekan: ljudböcker! Ja, för snart alla, verkar det som, utom jag. Allt fler deckare ges ut enbart som ljud- och e-böcker, alltså inte alls som pappersböcker. Också den här deckarläsaren måste – tydligen – bli en deckarlyssnare, till nästa år…
Deckarljudboksfavorit

Larvigt förtjust i den högst egna, snudd på galna deckarförfattaren Kent Klint Engman som själv läser in sina ljuddeckare på Hälsinglands skiftande dialekter, olika för olika personer. Ja, hans ljuddeckare är snurriga redan som deckarmanus. ”I Dåröns mörker” (Kung Kent) heter tredje titeln i serien om ”Snuten på Dårön”.
Ljuddeckaruppläsare
Utan tvekan Fredde Granberg! Googla namnet på någon bokströmningstjänst och lyssna på några av de författare han läst in: Lotta Lundh, Mikael Ressem, Sofia Rutbäck Eriksson, Anders Sundkvist, Antti Tuomainen, Felix Åberg… Perfekt balansgång mellan läsa högt och skådespeleri.
Årets jul- och ljuddeckare

”Julkrimineller” – som i noveller – av Aino Trosell samt jul- och ljuddeckarkalendern ”Decemberdåd” (bägge Lind & Co) av Felix Åberg. ”Döden i gröten” (Piratenförlaget) är en riktigt udda ljuddeckare av Bengt G Ericksson.
Alla års och åldrars juldeckarklassiker
Åke Holmbergs ”Ture Sventon i Stockholm” (Rabén & Sjögren) från 1954 och för alltid.
2022 års översatta Agatha Christie-diplom

Delas mellan Louise Penny för den trettonde översatta titeln, ”Hus av glas” (Modernista; övers: Carla Wiberg), om polisen Armand Gamache och byn Three Pines i Quebec och Nita Prose för ”Städerskan” (Albert Bonniers; övers: Manne Svensson) om just en städerska på ett litet amerikanskt lyxhotell.
Amerikansk noir-klassiker
Cormac McCarthys klassiker ”Mörkret utanför” (Tristero; övers: Theodore Sorel), denna klassiker från 1968 om människor i Appalachernas mardrömsensliga bergstrakter har äntligen kommit på svenska.
Mer amerikansk noir (i olika nyanser)

Ray Celestins historiska tidskvartett om New Orleans, Chicago, New York och Los Angeles från 1919 till 1967 avslutades nu med ”Djävulsvind” (Southside Stories; övers: Hanna Williamsson). Hur kan Michael Connelly fortfarande skriva på topp? Fast det gör han också i senast översatta noirpolisthrillern ”Mörkare än midnatt” (Norstedts; övers: Patrik Hammarsten) med kvinnliga polisen Ballard och manliga före detta polisen Bosch i L A. Joyce Carol Oates tröstlöst eviga skildring, ”Natten. Sömnen. Döden. Och stjärnorna” (Harper Collins; övers: Fredrika Spindler), av USA, dess historia och nutid. Amor Towles road-novel, ”Lincoln Highway” (W&W; övers: Jan Hultman/Annika H Löfvendahl), om tre unga män och en pojke på jakt efter en amerikansk dröm (och eventuellt ett arv). Chris Whitakers skildring, ”Slutet blir vår början” (Natur & Kultur, övers: Maria Lundgren), av den betydelse som en händelse kan ha för resten av livet. Colson Whiteheads dubbelt svarta deckare, ”Harlem Shuffle” (Albert Bonniers; övers: Eva Åsefeldt), om en afro-amerikansk möbelhandlare i New York kring 1960.
Bengt Eriksson
Skrivet åt Opulens
Kommentera