Anders F Rönnblom & Bravado Bravado
Wisdom Of The Ancient Ones
(F-Records)
Anders F Rönnblom menar att bandet/projektet Bravado Bravado föregick den svenska americanavågen. Men han gör väl alltid ett slags svensk-amerikana? Rock från USA (samt liiiiite brittisk pop) är en evig grundsten till hans musik.
Nu har Anders F återbildat Bravado Bravado och gett ut albumet ”Wisdom Of The Ancient Ones” (trots engelsk titel är texterna på svenska med, som alltid, undantag för enstaka rader).
Hur mycket jag än uppskattar hans låttexter/rockpoesi, där 60-talets amerikanska undergroundlitteratur möter dagens Sverige och omvärlden, tycker jag ändå bättre om låtarna när de blir just låtar som i melodier (istället för spoken word med komp).
Vilken bra låt, vilken bra låt, vilken bra låt, vilken bra låt! utbrister jag när jag lyssnar på spår efter spår efter spår och hör Karusell, Månskensbilder (med körens extrarefräng ”Moonlight on Vermont”), Sång till Jerry Garcia, Prima Motto…
Albumet, inklusive fem bonuslåtar (de finns på CD:n men inte LP:n), innehåller (nästan) genomgående låtar med bra melodier. Vilka dessutom är typiska för Anders F, som ofta lånar igenkännbara ackordföljer från sig själv.
Vad som skiljer nya Bravado Bravado-albumet gentemot visst annat i Anders F:s utgivning är dels mer hörbara countryinfluenser och dels att Jesper Lindberg tar extra hörbar plats i ljudbilden, främst med banjo och pedal steel.
Bara hör Jesper lira! Som ingen annan än sig själv. Typ sjuttiofem procent av det musikaliska svarar Jesper Lindberg för, i mina öron.
De fem bonusspåren skulle egentligen inte varit med just nu, i detta sammanhang, utan sparats till ett separat projekt. Rysslands krig i Ukraina kom i vägen.
”Det skymmer på för den som ensam får gå / Himlen är gul och solen är blå…” inleds den första, Heliga mödrars mardröm, av Anders F:s freds- och krigslåtar. Här går drömmar i kras och ersätts av mardrömmar, förhoppningar övergår i besvikelse.
Så starka sånger. Läs texterna själv i CD-häftet, för det tål de, det bör och ska man. Huvuddelen av albumet spelades in i Nacksvings studio i Göteborg.
Ta det symboliskt: Anders F Rönnblom, som inte platsade i 70-talets progressiva musikrörelse, är en av dagens mest politiska och viktiga svenska sång- och rockpoeter.
Bengt Eriksson
Från tidskriften Hifi & Musik
Kommentera