Norska kvinnoromaner och krim (och sen en ”damroman”)

Kim Småge

Land: Norge

Genre: skönlitteratur

med kriminellt innehåll,

psykologiska kriminalromaner,

polis-, kvinno- och

arbetarromaner

Så här skrev jag 1985 i en recension av Kim Småges debutroman Nattdykning: ”När jag sträckläst den, läste jag den en gång till. Långsamt. Sög på den. Njöt av Småges språk, av rytmen i språket.”

Först var det alltså hennes språk, den alldeles egna rytmen i språket, som jag fastnade för. En kantig, ibland hårt punkterad staccato-rytm. Varken skriv- eller talspråk utan snarare ett tankespråk.

Ursäkta klichén, men romanen andas. Ett hjärta bankar och slår på varje boksida. Det är den kvinnliga huvudpersonen som andas, det är hennes hjärta som läsaren hör.

Nattdykning innehåller få repliker. Romanen utspelas inuti huvudpersonens huvud. Hon heter Hilke Thorhus och är, liksom författaren, en skicklig dykare. (Kim Småge är auktoriserad instruktör i grodmansdykning.) Händelserna förmedlas genom Hilkes tankar och kommentarer. Inte alltid är det så lätt att veta vad som verkligen händer och vad som är fantasier och (mar)drömmar i hennes huvud.

Romanen Nattdykning pekade på två tendenser – trender  om man så vill – som skulle bli allt vanligare i 80- och 90-talens deckarlitteratur. Dels hör Nattdykning till undergenren, för att använda min benämning, skönlitteratur med visst (ibland mer, ibland mindre) kriminellt innehåll. Dels har Småge skrivit en kvinnodeckare, kanske den första feministiska deckaren i Norden?

1983, när Nattdykk publicerades i Norge, fick hon Rivertonpriset för årets bästa norska kriminalroman. Något förvånad lär Kim Småge ha kommenterat priset ungefär så här: Jag? Har jag skrivit en deckare?

Sen dess har deckarkritikerna, inte minst i Sverige, utvidgat genregränserna så mycket att många andra författare också kommenterat priser och recensioner på samma sätt som Småge. Fler skönlitterära författare vars böcker utnämnts till deckare: Kerstin Ekman, Händelser vid vatten (1993), Tim Krabbé, De försvunna (1993), Peter Høeg, Fröken Smillas känsla för snö (1994), Marten’t Hart, Om så hela världen rasar (1994) och Eva-Marie Liffner, Camera (2001).

Småge skildrar norsk kultur (ett norskt sätt att leva, en inställning till livet och naturen som verkar vara speciell för män och kvinnor från Norge), dykningen på natten, smuggling och mord. Deckare eller inte deckare? Spelar roll? Nattdykning är en spännande roman – en spännande kvinnoroman. För mitt i alltihop står – eller simmar – en  kvinna: den kvinnliga dykaren Hilke Thorhus.

I Nattdykning finns en otäck, riktigt ruggig våldtäktsscen som ingen man kunde ha skrivit. Av naturliga skäl, hur skulle någon man kunna veta hur det känns att bli våldtagen? Jag sticker ut hakan och hävdar att en manlig författare inte heller hade kunnat skriva den varma kärleksscen som också finns i boken.

Även i Småges andra roman, Origo (1986), är Hilke Thorhus huvudperson. Hilke besöker sin barndoms ö i Nordnorge för att vila ut efter den första romanen. Men hon  hamnar mitt i öbornas protest mot en Nato-anläggning och under en dykning upptäcker hon en främmande u-båt.

Efter ett par romaner utanför deckargenren introducerade Kim Småge i början av 90-talet en ny deckarhjältinna: ”politibekjent” Anne-kin Halvorsen. Först presenterades hon i en av novellerna i samlingen Kvinnens lange arm (1992, inte översatt till svenska) och har sen återkommit i flera romaner: Sub Rosa (1995), En kärnfrisk död (1996) och Containerkvinnan (1999).

Anne-kin Halvorsen är en tuff tjej, uppvuxen (liksom Småge själv) i ett arbetarkvarter i Trondheim, där hon numera också arbetar som polis. Med sin uppväxt och bakgrund har hon lättare att förstå de människor hon kommer i kontakt med som polis men svårare att enligt varje lag och förordning vara samhällsmoralens väktare.

Kim Småges norska kvinnokrim blev mycket populära också hos svenska deckarläsare. Böckerna gavs både ut med hårdpärm och kom i pocket. Några av dem finns numera som e- och ljudböcker.

Hon är en norsk syster till andra arbetartjejer i den internationella poliskåren: t ex Kate Miskin (P.D. James), Barbara Havers (Elizabeth George) och Monika Pedersen (Åsa Nilsonne).

Som när Halvorsen och ”firstebetjent” Sundt, hennes överordnade kollega, i Sub Rosa utreder ett mord i en av Trondheims arbetarstadsdelar. ”Känner du de här kvarteren?” frågar Sundt, som kommer från ett lugnt villaområde.

Anne-kin skakar på huvet. Hon växte upp i ett annat arbetarkvarter. Hennes mor däremot, säger Anne-kin, ”bodde här någonstans, i ett inackorderingsrum, när hon kom till stan för att tvätta de välbesuttnas skit och torka snoret på deras ungar.”

Liksom Nidälven rinner genom Trondheim och skiljer  samhällsklasserna åt, rinner vattnet genom Kim Småges författarskap. I En kärnfrisk död finns vattnet i en simbassäng. Anne-kin, som varit simlärare (liksom Småge), upptäcker en livlös flickkropp på botten av det kommunala badhusets bassäng. Ämne: ljuddoping, en ny och speciell sorts doping av unga simmerskor.

Containerkvinnan har ett lika aktuellt ämne: kvinnosmuggling från öst och bordellverksamhet.

Bengt Eriksson

Ett sista påpekande om Kim Småges speciella stilistik: hon skriver, oftast, i presens. Det ger berättandet ännu en extra nerv, en känsla av att det som händer, det händer i läsögonblicket.

Ur boken ”Deckarhyllan 2”, utgiven av BTJ Förlag 2002

————————————

Titlar:

Nattdykning. 1985. Nattdykk.

Övers: Inge Knutsson.

Origo. 1986. Origo.

Övers: Inge Knutsson.

Sub Rosa. 1995. Sub Rosa.

Övers: Jan Verner-Karlsson.

En kärnfrisk död. 1996. En kjernesunn død.

Övers: Helena och Ulf Örnkloo.

Containerkvinnan. 1999. Containerkvinnen.

Övers: Barbro Lagergren.

PS. Efter detta försvann Kim Småge, inte bara för mina läsögon utan ur deckarlitteraturen. Vart tog hon vägen? Deckarloggs red. har ingen koll, tyvärr.

Men så googla jag lite och upptäckte att 2016 återvände Kim Småge till litteraturen, inte med en en krim utan med en ”damroman”. Någon som läst? Någon som vet hur boken var och hur det gick sen för Småge. Fortsatt att skriva?

Något att kolla upp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s